Linia tramwajowa nr 38

    Podobne obiekty, wydarzenia

    Kaplica trzech osób w Zagaciu

    Czas powstania: 1895 Opis cech fizycznych: Kaplica zadaszona w barwach...

    Kościół śś. Piotra i Pawła w Bolechowicach

    Czas powstania: pierwotny kościół istniał już w latach 1325-1327 Opis...

    Pałac Radziwiłłów w Balicach

    Czas powstania: obecny pałac jest wynikiem przebudowy w latach...

    Figura św. Jana Nepomucena w Aleksandrowicach

    Czas powstania: 1755 Opis cech fizycznych: Figura przydrożna św. Jana...

    Kaplica Jerozolimska w Przegini Narodowej

    Czas powstania: 1990-1991 Opis cech fizycznych: W pięknej, leśnej scenerii...

    Udostępnij

    Linia tramwajowa na Piekarskiej w Bytomiu została zbudowana w 1913 roku i prowadziła do zajezdni miejskich tramwajów bytomskich. Początkowo kursowała nią linia III do Rynku, w latach 1933-1951 była to linia 33 do Kopalni Nowy Orzeł Biały (przemianowana na 35 w 1951 roku), a od 1982 roku do dziś linia nosi numer 38.

    Zabytkowy tramwaj nr 38. Linia czasowo zawieszona.

    Linia 38 – jest to jedna z najkrótszych linii tramwajowych w Europie (to zaledwie pięć przystanków, sześć minut jazdy i niespełna 1,5 kilometra trasy), jej długość wynosi 1350 metrów, a czas przejazdu 6 minut. Jest w całości jednotorowa i nie posiada pętli torowych na przystankach końcowych.

    „38” przez lata stała się symbolem Bytomia. Dzisiaj spotkać można ją nie tylko na torach, ale również na koszulkach, kubkach czy przypinkach.

    Zabytkowe wagony typu N są jedną z wizytówek Bytomia. Na co dzień kursują wzdłuż ul. Piekarskiej po trasie linii nr 38. To dwa ostatnie wagony typu N pochodzące z 1949 roku (wagon nr 954) i 1951 roku (wagon nr 1118). Duże pomosty i szerokie drzwi to znaki rozpoznawcze historycznego pojazdu. Wagon posiada dwa silniki, każdy napędza jedną oś, a rozruch następuje ręcznie za pomocą nastawnika. Zastosowano w nich hamowanie elektrodynamiczne oraz ręczne za pomocą hamulców łańcuchowych. Pojedynczy wagon typu N zabiera 96 pasażerów w tym 16 siedzących na drewnianych ławkach. Pierwsze wagony typu N wyjechały na górnośląskie tory już w 1949 roku – jeszcze w przedsiębiorstwie “Śląskie Kolejki S.A.”.

    Tramwaj nr 38 w ostatnim dniu kursowania.

    Od soboty 23 lipca 2022r. linia nr 38 została czasowo zawieszona.

    Poprzedni artykuł
    Następny artykuł