Góra dwóch religii

    Podobne obiekty, wydarzenia

    Kaplica trzech osób w Zagaciu

    Czas powstania: 1895 Opis cech fizycznych: Kaplica zadaszona w barwach...

    Kościół śś. Piotra i Pawła w Bolechowicach

    Czas powstania: pierwotny kościół istniał już w latach 1325-1327 Opis...

    Pałac Radziwiłłów w Balicach

    Czas powstania: obecny pałac jest wynikiem przebudowy w latach...

    Figura św. Jana Nepomucena w Aleksandrowicach

    Czas powstania: 1755 Opis cech fizycznych: Figura przydrożna św. Jana...

    Kaplica Jerozolimska w Przegini Narodowej

    Czas powstania: 1990-1991 Opis cech fizycznych: W pięknej, leśnej scenerii...

    Udostępnij

    Szczyt Ślęży od dawna jest związany z religią katolicką. Od XVI na szczycie stoi niewielki kościółek, początkowo była to prosta drewniana konstrukcja, następnie została zamieniona na neoromański murowany przybytek. Budynek przez lata był wielokrotnie remontowany, po raz pierwszy ucierpiał na skutek pożaru a następnie podczas działań wojennych. Wzdłuż jednego z prowadzących na szczyt góry szlaków znajduje się droga krzyżowa będąca celem regularnych pielgrzymek.

    źródło: google grafika, dostęp 12.2021; https://www.google.com/search?q=sleza&client=firefox-b-d&sxsrf=AOaemvJ3F_PM_-RrpUH_pyQee2dYHLAssA:1639934971274&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwinj6vrsfD0AhUDlIsKHQD8BmQQ_AUoAnoECAIQBA&biw=1536&bih=749&dpr=1.25#imgrc=WLRtCySKuwmrPM

    Znacznie wcześniej jednak Sobótka – bo tak dawniej nazywano górę – była miejscem kultów pogańskich, których liczne ślady nosi do dziś. Na otaczającym Ślężę podgórzu znaleziono kilka pochodzących z dawnych czasów kamiennych figur o znaczeniu religijnym dla bytujących tutaj niegdyś plemion. Góra miała dla nich szczególne znaczenie religijne. Wierzono, że zamieszkują ją bogowie, stąd też była niekiedy nazywana Śląskim Olimpem. Początki dawnych kultów solarnych na tym obszarze datuje się w na epokę brązu – 700 p.n.e. 

    źródło: google grafika, dostęp 12.2021; https://www.google.com/search?q=sleza&client=firefox-b-d&sxsrf=AOaemvJ3F_PM_-RrpUH_pyQee2dYHLAssA:1639934971274&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwinj6vrsfD0AhUDlIsKHQD8BmQQ_AUoAnoECAIQBA&biw=1536&bih=749&dpr=1.25#imgrc=0hbpLbaJZBvoqM

    Koniec wierzeniom pogańskim w tym regionie położyć miała X – XI wieczna chrystianizacja  Śląska. Mimo to wiele tradycji przetrwało znacznie dłużej, w sekrecie wciąż kultywowane przez zabobonną ludność. Dobrym przykładem jest chociażby święto przesilenia letniego – Święto Kupały, które do dziś obchodzone jest przed stającą się coraz popularniejszą wiarę prasłowiańską i rodzimowierczą. Nocne palenie wielkich ognisk nieodmiennie wiążę się z obrzędami nocy świętojańskiej.

    Poprzedni artykuł
    Następny artykuł