Kolej wąskotorowa w Łaszczowie

    Podobne obiekty, wydarzenia

    Hinko Ethiopus

    Czas powstania: XIV w. opis kontekstów historycznych: Początki osadnictwa na będzińskiej...

    Rezerwat „Łęka”

    Utworzony zarządzenie Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa...

    Ujście Sanu do Wisły w Dąbrówce Pniowskiej

    Dąbrówka Pniowska to wieś w Polsce położona w województwie...

    Cementownia Grodziec

    Czas powstania: 1857 r. Opis kontekstów historycznych: Pozostałości zabudowań Cementowni Grodziec...

    Zamek w Będzinie

    Czas powstania: przełom XIV w. Opis kontekstów historycznych: Będziński zamek jest...

    Udostępnij

    Widok na most i zabudowę stacji, fot.2021 r.
    Budynek stacji, fot.2021 r.
    Zachowana rampa, fot.2021 r.

    Powstała w 1915 r., istniała do 1990 r.

    Dawna stacja kolejowa w Łaszczowie znajduje się na południowym skraju miasta, z nad rzeką Huczwą.  Do dziś zachowała się murowana, piętrowa wieża wodna z przybudowanym budynkiem w ruinie,  most drewniano-metalowy, drewniany, prostokątny, zamieszkały budynek stacji i murowana rampa.  Widoczne są też elementy dawnych torów i innych urządzeń oraz stare drzewa. Poza budynkiem stacji pozostałe obiekty wymagają remontu.

    Opis kontekstów historycznych: Początki kolei w okolicy Łaszczowa wiążą się z powstaniem i rozwojem  cukrownictwa w regionie. W   1840 r.  powstała cukrownia w Poturzynie (blisko Łaszczowa), a w 1913 r . Cukrownia w Wożuczynie (też blisko Łaszczowa). W 1910 r. dyrektor cukrowni w Poturzynie złożył u Gubernatora Lubelskiego prośbę o zgodę na budowę kolei wąskotorowej do Łaszczowa, celem zwożenia buraków do cukrowni ze składu w Łaszczowie. Pozwolenie na budowę wydano, ale kolej nie powstała. Latem 1915 r. wycofujące się wojska rosyjskie zabrały lub zniszczyły urządzenia z cukrowni w Poturzynie i nigdy jej już nie uruchomiono powtórnie. 

    Cukrownię ”Wożuczyn” zaczęto budować w 1911 r. Już w 1912 r. władze zakładu również prosiły Gubernatora Lubelskiego o pozwolenie na doprowadzenie kolei, bez skutku. Jedynie po 1912 r. dla potrzeb cukrowni ułożono kolej wąskotorową o długości 3,5 m z fabryki do dworu w Wożuczynie. Frakcja miała 10 wagoników, początkowo ciągniętych przez konie. W 1915 r. wojska niemieckie ułożyły tory kolejowe z Uhnowa do Adelina z odgałęzieniem do Łaszczowa, łączącego kolej polową z koleją buraczaną cukrowni. Cukrownia” Wożuczyn” planowała budowę kolei wąskotorowej do Nadolec koło Łaszczowa. Przygotowano grunty i nasypy, ale prace przerwała I wojna światowa. Po zajęciu w 1915 r. terenów  Łaszczowa i okolicy, Austriacy zbudowali kolej wąskotorową, która łączyła Uhnów (dziś Ukraina) z Włodzimierzem Wołyńskim. Kolej ta biegła przez Łaszczów i miała stąd odgałęzienie do Wożuczyna, do cukrowni  w Wożuczynie i do Witkowa. W Łaszczowie zbudowano przystanek kolejowy. W 1938 r. w Łaszczowie na stacji była rampa ziemna, wieża wodna i żuraw wodny, jedna parowozownia z jednym stanowiskiem. Kolej ta należała do hrubieszowskich kolei, która w 1938 r. miała linie: Łaszczów-Wożuczyn przez Wólkę Pukarzowską, Grodysławice, Gozdów-Wojsławice, Werbkowice – Uhnów, Werbkowice-Matcze. Jesienią 1940 r. otwarto linię towarową z Łaszczowa do Witkowa, którą obsługiwał tabor Cukrowni ”Wożuczyn”. W latach 70.XX w., przy stacji kolejowej w Łaszczowie był skład buraczany (rampa) Cukrowni ”Wożuczyn”, podobne składy były w Wólce Poturzyńskiej i Poturzynie. W 1985 r. , w wyniku rozwoju transportu samochodowego, rozebrano linię Łaszczów-Wożuczyn. Kolej w Łaszczowie istniała do 1990 r. Wówczas rozebrano odcinek kolei Werbkowice-Byków z odgałęzieniami z Łaszczowa do Witkowa, gdyż planowano budować cukrownię w Tyszowcach i kolej tę uznano za zbędną. Dziś pozostałości kolei w Łaszczowie są nielicznym śladem po kolei wąskotorowej w tej okolicy. Po remoncie mogłyby się stać atrakcją turystyczną.

    Województwo: lubelskie

    Gmina: Łaszczów