Stacja kolejowa Łódź Fabryczna związana jest z historią przemysłu w tym mieście. Obecnie to jeden z najnowocześniejszych dworców w Polsce, łączący komunikację kolejową i miejską.
Linia kolejowa powstała z inicjatywy przemysłowca Karola Scheiblera w latach 60. XIX w. Łączyła Łódź z Koluszkami, a przez to z Koleją Warszawsko-Wiedeńską, by usprawnić przewóz surowców i towarów z łódzkich fabryk. Przewozy pasażerskie uruchomiono w 1866 r. Dwa lata później powstał budynek dworcowy, który po przebudowie w latach 30. XX w. przetrwał do 2012 r. Po ostatniej, trwającej kilka lat przebudowie, Łódź Fabryczna to główna stacja kolejowa w Łodzi, łącząca komunikację kolejową, autobusową (miejską i dalekobieżną), tramwajową oraz rowerową i samochodową. Władze miasta deklarują, że powstanie nowoczesnego dworca, to pierwszy etap realizacji połączenia kolejowego, które usprawni przemieszczanie się po całym mieście. Kilkukilometrowy tunel będzie prowadził wówczas od dworca Łódź Fabryczna pod centrum miasta, by połączyć trasy kolejowe ze stacją Łódź Żabieniec i dworcem Kaliskim. Przystanek w śródmieściu będzie miał peron zlokalizowany na głębokości 30 m.
Obecny, trzypoziomowy dworzec, jest jednym z największych i najnowocześniejszych w Polsce, cztery podziemne (głębokość 16,5 m) perony mogą odprawić nawet 200 tys. pasażerów dziennie. Pod ziemią znajdują się również poczekalnia, kasy, obiekty komercyjne, a także przystanki autobusowe. Poprowadzenie pociągów pod ziemią pozwoliło na nowe zagospodarowanie terenów otaczających dworzec.
Adres: pl. Sałacińskiego 1.