Dworzec Łódź Fabryczna

    Podobne obiekty, wydarzenia

    Kaplica trzech osób w Zagaciu

    Czas powstania: 1895 Opis cech fizycznych: Kaplica zadaszona w barwach...

    Kościół śś. Piotra i Pawła w Bolechowicach

    Czas powstania: pierwotny kościół istniał już w latach 1325-1327 Opis...

    Pałac Radziwiłłów w Balicach

    Czas powstania: obecny pałac jest wynikiem przebudowy w latach...

    Figura św. Jana Nepomucena w Aleksandrowicach

    Czas powstania: 1755 Opis cech fizycznych: Figura przydrożna św. Jana...

    Kaplica Jerozolimska w Przegini Narodowej

    Czas powstania: 1990-1991 Opis cech fizycznych: W pięknej, leśnej scenerii...

    Udostępnij

    Stacja kolejowa Łódź Fabryczna związana jest z historią przemysłu w tym mieście. Obecnie to jeden z najnowocześniejszych dworców w Polsce, łączący komunikację kolejową i miejską.


    Linia kolejowa powstała z inicjatywy przemysłowca Karola Scheiblera w latach 60. XIX w. Łączyła Łódź z Koluszkami, a przez to z Koleją Warszawsko-Wiedeńską, by usprawnić przewóz surowców i towarów z łódzkich fabryk. Przewozy pasażerskie uruchomiono w 1866 r. Dwa lata później powstał budynek dworcowy, który po przebudowie w latach 30. XX w. przetrwał do 2012 r. Po ostatniej, trwającej kilka lat przebudowie, Łódź Fabryczna to główna stacja kolejowa w Łodzi, łącząca komunikację kolejową, autobusową (miejską i dalekobieżną), tramwajową oraz rowerową i samochodową. Władze miasta deklarują, że powstanie nowoczesnego dworca, to pierwszy etap realizacji połączenia kolejowego, które usprawni przemieszczanie się po całym mieście. Kilkukilometrowy tunel będzie prowadził wówczas od dworca Łódź Fabryczna pod centrum miasta, by połączyć trasy kolejowe ze stacją Łódź Żabieniec i dworcem Kaliskim. Przystanek w śródmieściu będzie miał peron zlokalizowany na głębokości 30 m.
    Obecny, trzypoziomowy dworzec, jest jednym z największych i najnowocześniejszych w Polsce, cztery podziemne (głębokość 16,5 m) perony mogą odprawić nawet 200 tys. pasażerów dziennie. Pod ziemią znajdują się również poczekalnia, kasy, obiekty komercyjne, a także przystanki autobusowe. Poprowadzenie pociągów pod ziemią pozwoliło na nowe zagospodarowanie terenów otaczających dworzec.


    Adres: pl. Sałacińskiego 1.

    Dworzec Fabryczny, budynek proj. Adolfa Schimmelpfenniga, 1930. Fot. Włodzimierz Pfeiffer, Archiwum Państwowe w Łodzi, CC0
    Poprzedni artykuł
    Następny artykuł