Dworzec Jabłonowskiej Kolei Wąskotorowej

    Podobne obiekty, wydarzenia

    Kaplica trzech osób w Zagaciu

    Czas powstania: 1895 Opis cech fizycznych: Kaplica zadaszona w barwach...

    Kościół śś. Piotra i Pawła w Bolechowicach

    Czas powstania: pierwotny kościół istniał już w latach 1325-1327 Opis...

    Pałac Radziwiłłów w Balicach

    Czas powstania: obecny pałac jest wynikiem przebudowy w latach...

    Figura św. Jana Nepomucena w Aleksandrowicach

    Czas powstania: 1755 Opis cech fizycznych: Figura przydrożna św. Jana...

    Kaplica Jerozolimska w Przegini Narodowej

    Czas powstania: 1990-1991 Opis cech fizycznych: W pięknej, leśnej scenerii...

    Udostępnij

    Budynek dworca kolejki wąskotorowej wzniesiony w 1914r. Wg projektu architekta Konstantego Jakimowicza. Do piętrowego budynku przylegały po bokach, niższe, parterowe bydynki, pełniące funkcje biurowo – magazynowe.

    Sama Jabłonowska Kolej Wąskotorowa powstała na początku XXw. I przebiegała na trasie Jabłonna – Warszawa – Karczew. Pierwszy odcinek uruchomiono w 1900r., a do Otwocka kolej wąskotorowa dotarła w 1093r. łącząc cegielnię w Teklinie z Koleją Nadwiślańską. Kolej funkcjonowała także po wybuchu I wojny światowej, dopiero zbliżający się front zmusił Rosjan do wywiezienia części taboru i zlikwidowania niektórych strategicznych stacji. Działanie kolei udało się wznowić w 1916 r. i z różnymi zmianami i na różnych stacjach funkcjonowała ona także w trakcie II wojny światowej. Po jej zakończeniu Kolej znacjonalizowano i przyłączono do Polskich Kolei Państwowych. Lata powojenne to stopniowe zamykanie kolejnych odcinków kolei wąskotorowej i likwidowanie połączeń. Wzrastająca popularność autobusów miejskich i podmiejskich sprawiła, że liczba pasażerów kolei zaczęła gwałtowanie spadać. Ostatni funkcjonujący odcinek (linia Otwock – Karczew) zamknięto w 1963r., a tory rozebrano.

    Budynek dworca kolei wąskotorowej w Otwocku istnieje po dziś dzień, a jego forma praktycznie nie uległa zmianom.