Dworzec Jabłonowskiej Kolei Wąskotorowej

    Podobne obiekty, wydarzenia

    Rezerwat „Łęka”

    Utworzony zarządzenie Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa...

    Ujście Sanu do Wisły w Dąbrówce Pniowskiej

    Dąbrówka Pniowska to wieś w Polsce położona w województwie...

    Cementownia Grodziec

    Czas powstania: 1857 r. Opis kontekstów historycznych: Pozostałości zabudowań Cementowni Grodziec...

    Zamek w Będzinie

    Czas powstania: przełom XIV w. Opis kontekstów historycznych: Będziński zamek jest...

    Bractwo Rycerskie Zamku Będzin

    Czas powstania: 2001 r. Opis kontekstów historycznych: Bractwo Rycerskie Zamku Będzin...

    Udostępnij

    Budynek dworca kolejki wąskotorowej wzniesiony w 1914r. Wg projektu architekta Konstantego Jakimowicza. Do piętrowego budynku przylegały po bokach, niższe, parterowe bydynki, pełniące funkcje biurowo – magazynowe.

    Sama Jabłonowska Kolej Wąskotorowa powstała na początku XXw. I przebiegała na trasie Jabłonna – Warszawa – Karczew. Pierwszy odcinek uruchomiono w 1900r., a do Otwocka kolej wąskotorowa dotarła w 1093r. łącząc cegielnię w Teklinie z Koleją Nadwiślańską. Kolej funkcjonowała także po wybuchu I wojny światowej, dopiero zbliżający się front zmusił Rosjan do wywiezienia części taboru i zlikwidowania niektórych strategicznych stacji. Działanie kolei udało się wznowić w 1916 r. i z różnymi zmianami i na różnych stacjach funkcjonowała ona także w trakcie II wojny światowej. Po jej zakończeniu Kolej znacjonalizowano i przyłączono do Polskich Kolei Państwowych. Lata powojenne to stopniowe zamykanie kolejnych odcinków kolei wąskotorowej i likwidowanie połączeń. Wzrastająca popularność autobusów miejskich i podmiejskich sprawiła, że liczba pasażerów kolei zaczęła gwałtowanie spadać. Ostatni funkcjonujący odcinek (linia Otwock – Karczew) zamknięto w 1963r., a tory rozebrano.

    Budynek dworca kolei wąskotorowej w Otwocku istnieje po dziś dzień, a jego forma praktycznie nie uległa zmianom.