Działobitnia armaty kolejowej Dora w Bobolinie

    Podobne obiekty, wydarzenia

    Kaplica trzech osób w Zagaciu

    Czas powstania: 1895 Opis cech fizycznych: Kaplica zadaszona w barwach...

    Kościół śś. Piotra i Pawła w Bolechowicach

    Czas powstania: pierwotny kościół istniał już w latach 1325-1327 Opis...

    Pałac Radziwiłłów w Balicach

    Czas powstania: obecny pałac jest wynikiem przebudowy w latach...

    Figura św. Jana Nepomucena w Aleksandrowicach

    Czas powstania: 1755 Opis cech fizycznych: Figura przydrożna św. Jana...

    Kaplica Jerozolimska w Przegini Narodowej

    Czas powstania: 1990-1991 Opis cech fizycznych: W pięknej, leśnej scenerii...

    Udostępnij

    Tragiczny okres istnienia III Rzeszy to czas wielu tajnych projektów wojskowych. Niektóre z nich rozpoczęto jeszcze przed wybuchem II wojny światowej. Jednym z nich były prace nad olbrzymim działem kolejowym o nazwie „Dora”, którego kaliber wynosił 800 m, a waga 1350 ton. Adolf Hitler planował przetransportowanie działa przez Hiszpanię i bombardowanie za jej pomocą brytyjskiego Gibraltaru. Na to jednak nie zgodził się jego dotychczasowy sojusznik gen. Francisco Franco, który ogłosił neutralność Hiszpanii w czasie II wojny, czym podobno doprowadził Hitlera do wściekłości.

    Prace nad konstrukcją trwały kilka lat i dopiero w 1941 udało się oddać z niego pierwszy strzał. Działo to testowano na poligonie w miejscowości Bobolin, gdzie zachowały się jeszcze pozostałości po urządzeniach związanych z „Dorą”. Jeszcze wiele lat po wojnie znajdowały się one na terenach zajętych przez Wojsko Polskie. Ich istnienie i historia dopiero kilkanaście lat temu zostały opisane, a sam teren poligonu udostępnione turystom.

    Poprzedni artykuł
    Następny artykuł