Między Jedliną a Świdnicą pociągiem pojedziemy ponownie w grudniu 2022 i będzie to jedna z piękniejszych tras turystycznych na Dolnym Śląsku. To perełka dolnośląskiej techniki.
Malowniczo położona linia kolejowa, łącząca Świdnicę z Jedliną-Zdrojem długo czekała na drugie życie. Ostatni rozkładowy pociąg pasażerski jechał tędy przeszło trzydzieści lat temu. Wznowienie regularnych połączeń ma nastąpić po zakończeniu trwającej właśnie rewitalizacji, na realizację której przeznaczono 110 mln złotych.
Linia kolejowa wybudowana wzdłuż doliny rzeki Bystrzycy ma niebanalną historię i uchodzi za jedną z perełek dolnośląskiej techniki. Jej budowa była dla niemieckich inżynierów nie lada wyzwaniem. Linia o długości 24 km powstała w górskim terenie, co wymagało wzniesienia ośmiu pokaźnych mostów i wiaduktów. Najdłuższy z nich, Rabenstein Brücke, mierzy blisko 144 metry. Z uwagi na coraz gorszy stan infrastruktury, w roku 1989 przystąpiono do prac remontowych, w związku z którymi ruch pociągów na linii został wstrzymany. Składy pasażerskie już tam więcej nie wróciły. Zamknięcie odcinka Świdnica – Jedlina nastąpiło w maju 1992 roku.
Od lat toczyła się dyskusja nad reanimacją całej linii kolejowej nr 285, łączącej Wrocław, Sobótkę, Świdnicę i Jedlinę-Zdrój. Przeprowadzenie remontu dałoby szansę na wznowienie kursowania pociągów pasażerskich na tej trasie. Po długich przygotowaniach, w październiku 2018 roku spółka PKP Polskie Linie Kolejowe wybrała firmę, której zlecono zaprojektowanie i wykonanie przebudowy 24-kilometrowego odcinka Świdnica Kraszowice – Jedlina-Zdrój. Wartą 110 mln złotych inwestycję powierzono spółce DOLKOM. Pierwotnie planowano, że modernizacja zostanie zrealizowana do końca 2020 roku. Doszło jednak do opóźnienia.
W rejonie stacji Jedlina Zdrój został zabudowany nowy tor, od stacji do wiaduktu nad ul. Kamienną. Zamontowano także 5 nowych rozjazdów, które zapewnią sprawny przejazd pociągów w Jedlinie Zdrój, na połączeniu dwóch tras linii kolejowych (tj. linii nr 285 Wrocław Gł. – Świdnica – Jedlina Zdrój z linią nr 286 Kłodzko Gł. – Wałbrzych Gł.). Renowacji poddawana została drewniana wiata peronowa, odnowiono także przejście tunelowe i zamontowano tam nowe oświetlenie Na nowym przystanku Jedlina Zdrój Centrum zabudowano płyty krawędziowe, przygotowane jest podtorze, ułożono betonowe podkłady dla montażu toru.
Obecnie w Jedlinie Zdrój naprawiane i wzmacniane jest 5 obiektów inżynieryjnych (wiadukty). Na tej stacji kontynuowane są prace torowe, układane podkłady i szyny. Przy obiektach zbudowane są rusztowania ułatwiające dostęp do podpór i przęseł. Zakończenie prac i udostępnienie linii dla ruchu pociągów planowane jest na koniec 2022 r.
Przystanek Jedlina-Zdrój Centrum będzie bardzo atrakcyjnym turystycznie miejscem, ponieważ opróćz walorów punktu startowego do pieszej i rowerowej turystyki górskiej, obok przystanku znajduje się Kompleks Active Jedlina. Z samego przystanku rozciąga się dodatkowo piękna panorama na Górę Borową (853,3 m n.p.m.), najwyższy szczyt Gór Wałbrzyskich. Stąd jest też blisko do Parku Aktywności „Czarodziejska Góra”, Kompleks Activ Jedlina, to piękny teren rekreacyjno-spacerowy, z szeregiem boisk, świetnie przygotowaną trasą rolkarsko-biegową o długości pętli 1,2 km, zalewem, halą z boiskiem do gry w Bule, skyteparkiem, workoutem, parkiem aktywności z przeszkodami dla psów i wieloma innymi atrakcjami.
Stąd można wybrać się także na spacer do uzdrowiskowego centrum miasta.